2022. június 14., kedd

Utazásunk négy napja 05.26-29.

1. nap

Reggel felültünk a buszra és 2 óra alatt lent voltunk Laskón. A helyi iskolában az Igazgatónő körbevezetett minket, és elmesélte az iskola történetét. A gyerekek száma nagyon alacsony, körülbelül egy osztályban 3-4 gyerek jár. Az óvódába jártak 10-en.

Ezután átmentünk a falu templomához ahol megemlékeztünk Sztárai Mihályról, megkoszorúztuk a szobrát és elénekeltük a Himnuszt.

A templom falán volt egy érdekes fogadalmi tábla, ami a római korból maradt fenn. Egy csata előtt mindig megígérték, hogy ha győznek, akkor áldozatot mutatnak be egy istennek. Így készült ez a fogadalmi tábla is.

Ezek után lementünk és megnéztük a Duna, egykori medrét.

Aztán következett a hosszú 3 órás út Zágrábba. Nagyon komoly volt, mert ez a Zágrábi út hosszabbnak tűnt, mint a visszafelé tartó 6 órás út. De azért kibírtuk. :-)

Érdemes volt olyan sokat várni, mert nagyon szép volt! A város csak úgy nyüzsgött és voltak utcai előadók is.
Először elfoglaltuk a szállást és elindultunk egy városi sétára:

- Jellasics szobor
- Réz várostérkép Székesegyház
- Kőkapu
- Szent-Márton templom
- Lortsak-torony
- Tesla emléktábla

Ezek a Székesegyház és a Szent-Márk templom.

Ezek után visszamentünk a szállásra, vacsoráztunk és elmentünk egy esti sétára, ahol mindenki nagyon jól érezte magát.
Ezután elmentünk aludni és következett a második nap.

Készítette: Szabó Mihály, Szkladán Gábor

2. nap

Reggel 6:20-kor keltünk és előkészültünk az utazásra. Elindultunk Abbáziába, ami kb. 3 órás út volt.

Amint megérkeztünk, le is mentünk a partra és körülnéztünk, mi van ott. Sétáltunk egy parkban is, ahol nagyon szép virágok voltak és egy kisebb bambuszerdő. Volt ott egy nagy szikla, amire felmásztunk és csináltunk egy tök jó képet.
Miután ez megvolt, kaptunk egy kis időt szabad programra, aminek keretein belül sétálhattunk a parkban. Páran fogócskáztak vagy bújócskáztak is.

Továbbálltunk és Fiume felé tartott utunk. Megérkeztünk és nem sokkal később el is foglaltuk a szállásunkat. Kaptunk 1 órát kipakolni és berendezkedni. Miután végeztünk, megebédeltünk és nekiálltunk várost nézni és magyar emlékeket felkutatni. Ezeken a helyeken pár osztálytársunk kiselőadást tartott az emlékekről.

Megkoszorúztuk Baross Gábor emléktábláját, Jókai Mór emléktábláját meglátogattuk és meglátogattuk a Szent Vitus székesegyházat. Megnéztük a Nemzeti Színház, a Kormányzói palota és a Magyar Tengerhajózási Társaság épületét is.

Mire végeztünk már este volt és a kikötő mentén sétáltunk vissza a szállásunkra jól kipihenni magunkat a holnapi napra.

Készítette: Bálint Nátániel, Koczab Jordán

3. nap

A harmadik napon, 2022.05.28-án túránkat a pazini várnál kezdtük, ahol aki be akart menni az megtehette, és megnézhette a kiállított tárgyakat. A vár előtt felidéztük Verne: Sándor Mátyás c. regénye alapján a letartóztatott magyar foglyok szökését.

Innen a Limski-öbölbe indultunk, ahol miután felmentünk a kilátóra nagyon szép kilátás tárult elénk. Az út mentén lehetett vásárolni kagylót, hűtőmágnest, levendulát vagy különböző ízű mézet, sajtot és olívaolajat.

A következő megállónk, az egykor olaszok lakta kisváros, Rovinj volt. Az itteni programunk egy vásrosnéző túra volt. Nagyon szép épületeket láttunk és a kikötő közelében kellemes szél fújt. Megismertük Szent Eufémia legendáját is.

Miután megnéztük Rovinj városát, felültünk a buszra és elmentünk Pólába. Itt az első megállónk a Katonai temetőbe vezetett, ahol megkoszorúztuk a városban elhunyt magyar haditengerészek emléktábláját. A kikötő közelében pedig megemlékeztünk a Szent István csatahajó elsüllyesztéséről és Horthy Miklós tevékenységéről az I. világháborúban.

Ezután elmentünk megnézni az Amphiteatrumot. Az épület alatti részbe is benéztünk, ahol különböző tárgyak voltak, amik a római korból származnak.

Innen a Sergius-diadalívhez mentünk, majd a belvárosban sétáltunk, egészen Augustus templomáig és a Városházáig. Egy gumicukrot árusító boltba is bementünk vásárolni.

Mivel Pólában van a Horvátországban lévő magyar kisebbségnek kibérelve egy helyég, oda vezetett utunk. A csoport nagy része már idős, de vannak fiatalok is, akikkel sajnos nem sikerült találkoznunk, mivel nekik ekkor van egy hosszabb szünet és elutaztak.

Megkínáltak bennünket finom étellel, amit a beszélgetés közben el tudtunk fogyasztani. Meséltek nekünk arról, hogy mit szeretnének elérni ezzel a csoporttal, és milyen programokra szoktak menni, mint kisebbségi magyarok.

Ezután a busszal visszamentünk a fiumei szállásunkra és elfogyasztottuk a hideg vacsoránkat.

Készítette: Nagy Virág, Eperjesi-Ózdi Doroti

4. nap

Mikor felkeltünk, összepakoltunk a hazaútra, és lementünk reggelizni. Tóth Dávid gitározott nekünk pár dicséretet, amihez Baji Tamás bácsi énekelt, aztán elindultunk a busszal Trsat várához de mikor oda értünk akkor már nagyon esett az eső, ezért nem mentünk fel a várba, hanem elmentünk vásárolni.
        A bevásárlóközpontban a legtöbb fiú a játékgépekkel játszott és próbáltak megnyerni egy plűsfigurát. De a játékgép úgy volt programozva, hogy lehetetlen volt belőle kiszedni valamit is, csak a pénzt nyelte, mert amikor a kar megfogta a plüsst és fel akarta emelni akkor elengedte mielőtt mi kiszedhettük volna. Szerintünk abból még senki sem szedett ki semmit.
        Mire végeztünk a bevásárlással addigra már nem esett az eső így visszamentünk a várhoz. Mivel még vizes volt az a nagyon hosszú lépcső, ezért nem azon keresztül sétáltunk fel, hanem a busz felvitt minket. Ott megnéztük a kilátást és sok fotót készítettünk. Ezután nem a tengerpartra mentünk fürdeni, mert hideg volt, hanem visszamentünk a szállásra. Megebédeltünk és elindultunk hazafelé.

Az út hazafelé nagyon jól telt mindenki nagyon vidám volt. Kb. 21 órára az iskolához értünk és mindenki hazament.